Networking w praktyce, czyli o sieci zawodowych kontaktów

Data dodania: 03.03.2017


W obecnych czasach coraz częściej mamy do czynienia z obco brzmiącymi sformułowaniami, które mogą wydawać się na pierwszy rzut oka zbyt skomplikowane, aby mogły dotyczyć naszego codziennego życia. Jednym z takich przykładów może być networking – dla wielu pracowników i managerów niestety wciąż jest to pojęcie raczej nieznane. Tymczasem zdecydowanie warto dokładnie wiedzieć o co w tym wszystkim chodzi. Sprawdzamy jak wygląda networking w praktyce.

Co to jest networking

Networking, według najczęściej spotykanych i podejmowanych prób definicji, to ogólnie rzecz ujmując nawiązywanie relacji z ludźmi w obrębie podobnej branży – tyle, jeśli chodzi o wyjaśnienie w ogromnym uproszczeniu.

Zagłębiając się w temat nieco bardziej szybko można przekonać się, że networking ma niewiele wspólnego z wykorzystywaniem ludzi, którzy obracają się w tym samym kręgu zawodowym – chociaż wiele osób właśnie tak pojmuje znaczenie tego pojęcia. Wręcz przeciwnie – kontakty oparte na zasadzie networkingu powinny przynosić obopólne korzyści, niekoniecznie wymierne.

Nieśmiałe początki

Tak naprawdę budowanie sieci kontaktów zawodowych można zacząć już w pierwszym miejscu pracy, od kształtowania i utrzymywania dobrych relacji ze współpracownikami. O takie kontakty warto dbać na każdym etapie drogi zawodowej – nie tylko w trakcie współpracy z daną firmą, ale również po zmianie pracodawcy.

Relacje na zasadzie networkingu można też rozwijać na różnego rodzaju tragach branżowych czy szkoleniach – wszędzie tam, gdzie spotykają się specjaliści z danej dziedziny. Pamiętajmy jednak, żeby  nie wykorzystywać poznanych w ten sposób ludzi, jedynie, gdy interesują nas oferty pracy albo przyświeca nam inny, konkretny cel.

Jak korzystać z networkingu

Networking powinien przynosić korzyści dla wszystkich, którzy biorą w nim udział – od dzielenia się cennymi informacjami, przez wymianę ciekawych doświadczeń, aż po wzajemne wspieranie się na każdym etapie drogi zawodowej.

Nie można mylić networkingu z załatwianiem sobie czegokolwiek po znajomości. Ogromnym nietaktem jest kontakt z wcześniej poznanymi osobami z branży, jedynie, gdy aplikujemy na oferty pracy i szukamy wsparcia w rekrutacji.

Podstawową zasadą udanego networkingu jest jednak długotrwałe budowanie relacji, a nie jedynie chwilowe impulsy, powodowane głównie nagłą potrzebą.